Att skydda ett Word-dokument är ett utmärkt sätt att förhindra obehörig åtkomst till innehållet i ett visst Word-dokument. För att skydda ett Word-dokument används ett givet skyddsprotokoll (vanligtvis ett lösenord), som behöriga personer är bekanta med.
Vad händer om skyddet inte längre behövs och du inte har lösenordet? Anta att kollegan som skapade dokumentet gick till ett annat företag utan att lämna ett lösenord till dig. Eller ännu värre, om du har fått ett skyddat Word-dokument vars innehåll är akut och du inte har lösenordet. Lösningen är förvånansvärt enkel.
Den här artikeln visar dig hur du tar bort skyddet av ett Word-dokument utan lösenordet medan vi granskar vad ett skyddat dokument är och varför vi behöver avskydda det.
Del 1: Vad är ett skyddat Microsoft Word-dokument?
Del 2: Varför tar vi bort skyddet av ett Microsoft Word-dokument?
Del 3: Hur tar jag bort skyddet av ett Word-dokument?
Del 4: Hur man lösenordsskyddar ett Word-dokument
- Skrivskyddad begränsning
- Lösenordskryptering
- Begränsa formatering och redigering
- Lägg till en digital signatur
- Markera som final
Vår rekommendation
Del 1: Vad är ett skyddat Microsoft Word-dokument?
Ett skyddat MS Word-dokument är en fil med en säkerhetsåtgärd för att förhindra att dess innehåll ändras av obehöriga. Ett word-dokument kan skyddas med lösenord, kryptering och digital signering.
Det är möjligt att skydda viss text i ett dokument istället för hela dokumentet. Denna typ av skydd är avsedd att förhindra andra användare från att redigera vissa delar av ett dokument för att bibehålla konsekvens eller enhetlighet i dokumentets innehåll. Med det sagt, varför tar vi bort skyddet av ett Word-dokument?
Del 2: Varför tar vi bort skyddet av ett Microsoft Word-dokument?
Den enda anledningen till att vi tar bort skyddet av ett Word-dokument är för att komma åt dess innehåll som tidigare har gjorts otillgängligt. Precis som att skydda ett Word-dokument är mycket viktigt, det finns omständigheter där det är lika viktigt att avskydda dokumentet. Vilka omständigheter är det här?
För att göra den tillgänglig för innehållsrevision
Anta att du vill dela dokumentet med andra personer i en grupp. I så fall måste du veta hur du tar bort skyddet av ett Word-dokument eftersom ett skyddat dokument kan vara besvärligt när revisioner krävs. Du måste ta bort skyddet så att de kan redigera Word-filen utan att behöva gå igenom besväret med att ta reda på hur man tar bort skyddet av ett Word-dokument.
Lösenordet är inte tillgängligt
När skyddet av dokumentet inte längre behövs kan det bli en olägenhet. Till exempel när en kollega lämnar företaget och lämnar efter sig en rad skyddade dokument utan att lämna lösenordet. Du kanske inte längre kommer ihåg lösenordet som användes för att skydda dokumentet. Att lära sig att avskydda ett Word-dokument skulle därför vara en nödvändig färdighet. Dessutom får du tillgång till dokumentets innehåll snabbt och redigera texten fritt och effektivt.
Med det i åtanke, låt oss se hur du tar bort skyddet av ett Word-dokument.
Del 3: Hur tar jag bort skyddet av ett Word-dokument?
Att avskydda ett Word-dokument är lika enkelt som att följa dessa metoder.
Sätt 1: PassFab för Word
PassFab för Word är vårt professionella verktyg för att avskydda alla Word-dokumentformat (*.doc; *.docx) på det snabbaste och enklaste sättet möjligt utan lösenord. Med tre typer av lösenordsattacker som använder den senaste inbyggda accelerationstekniken och avancerat algoritmstöd, har lösenordsåterställning aldrig varit enklare än tidigare.
Starta PassFab för Word från vår webbplats. Klicka sedan på Återställ Word Open Password .
Klick Lägg till för att importera ditt lösenordsskyddade Word-dokument.
Välj ett av de tre attacklägen som listas för ditt val genom att markera det som passar dig bäst. Observera att du också kan definiera de specifika inställningarna för att förkorta lösenordsåterställningsprocessen, som lösenordslängd och möjliga tecken.
Det finns tre attacklägen som PassFab använder för att hämta ditt lösenord.
Ordboksattack: Prova automatiskt tusentals eller miljoner möjliga lösenordskombinationer i den medföljande ordboken.
Du kan också lägga till ditt eget ordboksbibliotek genom att klicka på knappen Inställningar.
Du kan bli ombedd att uppgradera ordboksbiblioteket. Detta steg är nödvändigt och kommer att ta ett tag.
Brute-force med Mask Attack: Lämplig för dig som fortfarande har ett vagt intryck av lösenordet. Användare kan definiera Min/Max längd, ofta använda bokstäver och siffror, specialtecken för att dekryptera korrekt.
Brute-force Attack: Kör uttömmande matchning av varje kombination av bokstäver och siffror, tecken och symboler. Detta kommer att ta längst tid.
Efter att ha valt ett av attacklägena, klicka på "Start"-knappen för att hitta fillösenordet.
Efter det kan du använda det hittade lösenordet för att avskydda ett Word-dokument.
Notera:
Vänligen ha tålamod tills programmet hittar ditt lösenord. Beroende på lösenordets komplexitet kan processen ta olika lång tid.
Sätt 2: WordPad
Du kan använda WordPad för att redigera ett helt Word-dokument eller -fil som är skyddad, eller viss text i filen är begränsad. Det är mer grundläggande än MS Word, men det kan redigera *.doc eller *.docx filformat i det. Att göra detta:
- Högerklicka på det skyddade Word-dokumentet och välj på Öppna med > Fler appar att välja Anteckningsblock och klicka OK för att öppna filen.
- Detta gör att du kan göra ändringar i filen eftersom skyddet har tagits bort. Alternativt kan du Kopiera klistra in filinnehållet i ett nytt Word-dokument och spara det som en annan fil.
- Du kan också klicka Fil för att spara filen som Office Open XML-dokument eller andra filformat.
Sätt 3: Google Dokument
Du kan använda Google Dokument för att avskydda ditt Word-dokument på ett Mac OS genom att använda stegen nedan.
- Logga in på ditt Google Dokument-konto med den här länken: https://doc.google.com i din webbläsare. Om du inte har en, läs den här guiden för att hjälpa dig lära dig hur man skapar ett Google-konto logga sedan in på Google Dokument.
- Klicka på mappikonen till höger på skärmen.
- Klicka på Ladda upp på sidan Öppna ett filfönster som dyker upp och välj en fil från din enhet du måste avskydda.
- Skyddet tas bort när filen har laddats upp i Google Dokument. Du kan antingen redigera filen medan du är i Google Dokument, eller så kan du klicka på Arkiv, välj Ladda ner och välj sedan MS Word från rullgardinsmenyn som visas för att ladda ner ditt oskyddade dokument.
Notera:
Du kan också dra och släppa den skyddade filen i den rektangulära delen av skärmen.
Del 4: Hur man lösenordsskyddar ett Word-dokument
Skrivskyddad begränsning
Du kan skydda dokumentet som skrivskyddat för att förhindra oavsiktliga redigeringar eller modifieringar av innehållet. För att göra detta, gå till Arkiv > Info > Skydda dokument för att se säkerhetsalternativen i rullgardinsmenyn. Välj Öppna alltid skrivskyddad och spara dokumentet.
Lösenordskryptering
Du kan kryptera ditt dokument med ett lösenord genom att gå till Arkiv > Info > Skydda dokument . Välj från säkerhetsalternativen Kryptera med lösenord alternativ. MS Word kommer att uppmana dig att skapa ett lösenord för dokumentet. Kom ihåg att skapa ett minnesvärt lösenord och spara sedan dokumentet.
Begränsa formatering och redigering
Klicka på för att begränsa hur innehållet i ditt dokument kan redigeras Arkiv > Info > Skydda dokument och välj Begränsa redigering . En ruta för Begränsa redigering kommer att visas på höger sida av ditt dokument för formaterings- och redigeringsbegränsningar.
För formateringsbegränsningar , markera rutan bredvid "Begränsa formatering till ett urval av stilar" som kommer att uppmana dig att börja tillämpa skydd, och ett lösenord kommer att krävas. Man måste ange detta lösenord för att ändra dokumentet.
Under Redigeringsbegränsningar , markera kryssrutan "Tillåt endast denna typ av redigering i dokumentet" och rullgardinsmenyn för begränsningstyp aktiveras. Välj det alternativ som passar dig bäst, t.ex. Inga ändringar (skrivskyddad) vilket sätter ditt dokument i skrivskyddat läge så att inga ändringar kan göras.
Lägg till en digital signatur
Gå till Arkiv > Info > Skydda dokument och välj Lägg till en digital signatur . Om detta är första gången kommer MS Word att uppmanas med ett Få ett digitalt ID-meddelande som ber dig skapa en digital signatur. Klicka på Ja så visas en Microsofts supportwebbsida för att hjälpa dig hitta en digital ID-tjänst.
När du har det digitala certifikatet, gå tillbaka till Skydda dokumentet igen och klicka på Lägg till en digital signatur. Fyll i de nödvändiga fälten och klicka på knappen Signera. Du kan bli ombedd att bekräfta signaturen och klicka sedan på OK. Ditt dokument är nu digitalt signerat.
Markera som final
Du kan markera ditt dokument som den slutliga versionen för att skydda det från oavsiktliga ändringar av innehållet. För att göra det, gå till Arkiv > Info > Skydda dokument och välj Markera som final .
Vår rekommendation
Att skydda ditt Word-dokument är ett utmärkt sätt att ge behöriga personer kontrollerad åtkomst till innehållet i ett visst dokument. Omständigheter skulle kunna göra detta skydd onödigt, vilket medför behovet av att avskydda det. PassFab för Word presenterar en potent och bekväm lösning för att avskydda ett lösenordsskyddat Word-dokument när lösenordet är otillgängligt. Registrera dig och starta din kostnadsfria provperiod idag.