Excel-filer är för värdefulla eftersom de innehåller viktiga personliga, affärs- eller arbetsrelaterade data och att säkra dem med ett lösenord är alltid den bästa praxisen. När du ställ in lösenord för Excel, det säkerställer att dina data är skyddade från obehörig åtkomst eller dataläckage. Om din arbetsdator används av andra anställda på ett annat skift behöver du också låsa filerna eftersom ingen vill riskera att skiljas åt med viktig information.

Om du är orolig för att ställa in lösenord för Excel-filer av olika versioner och letar efter rätt lösning. Du har kommit till rätt plats. I den här artikeln kommer vi att förklara hur du ställer in ett lösenord på Excel-fil, samt hur du återställer en förlorad Excel-fils lösenord med den bästa metoden.

Fortsätt läsa för att veta mer!

Användbara tips om hur du ställer in lösenord för Excel

Eftersom datasäkerhet är din största oro, är det en stor räddare att lära sig hur du låser ditt Excel med lösenord. I den här delen kommer vi att förklara processen för att ställa in lösenord för Excel 2007- och Excel 2016-filer.

Ange lösenord för Excel 2016

Detta är den mest avancerade versionen av Microsoft Excel som kommer med så många fantastiska funktioner. För att säkerställa största möjliga datasäkerhet, här är steg-för-steg-guiden för lösenordsinställning för Excel 2016.

Steg 1. Bläddra efter Excel-filen du vill lösenordsskydda på din dator och öppna den. Klicka sedan på alternativet "Arkiv" och tryck sedan på "Info" i listan.

Steg 2. Efter det måste du klicka på fliken "Skydda arbetsbok" här. Du kommer att bli ombedd att ange ett lösenord här. Kom ihåg att detta lösenord skulle vara din nyckel för att låsa upp filen.

set password excel

Steg 3.Stäng dokumentet efter att ha angett lösenordet. Du har ställt in lösenordet på Excel-filen.

Notera : Det finns inget sätt att låsa flera dokument samtidigt. Varje lösenord är exklusivt för den specifika Excel-arbetsboken. Tryck på fliken "Info" när som helst för att se till att Excel-arbetsboken har låsts ordentligt.

Ange lösenord för Excel 2007

Excel 2007 är en av de mest pålitliga och användarvänliga versionerna hittills. Så att veta hur man ställer in lösenord för en Excel 2007-arbetsbok kommer att visa sig vara fördelaktigt för dig, om du för närvarande använder den. I den här delen ska vi förklara steg-för-steg-guiden.

Steg 1. Sök efter önskad fil du vill ställa in lösenord för på din dator. Högerklicka och "Öppna" respektive arbetsbok.

Steg 2. När du öppnar filen, klickar du på fliken "Granska" och klickar sedan på alternativet "Skydda ark" eller "Skydda arbetsbok" enligt ditt val.

protect excel workbook

Steg 3. När popup-fönstret dyker upp och frågar efter önskade inställningar anger du alla detaljer här. Ange det säkra lösenordet du vill skydda denna Excel-fil med.

Nu när du har angett lösenordet för denna Excel-arbetsbok kan inget gå fel med dina data.

Extra tips: Hur man återställer glömd Excel-fil

Det finns chanser att du glömmer lösenordet till Excel-arbetsboken, eftersom det finns en lång lista med konton vars lösenord du behöver memorera. Att skriva ner ditt lösenord någonstans är osäkert eftersom det gör filen eller vilket konto som helst sårbart för hot eller dataförlust. PassFab för Excel kommer väl till pass för sådana svåra tider och hjälper dig att återställa lösenordet för din Excel-fil. Den återställer lösenord för Excel-arbetsböcker när du har glömt/tappat eller lösenordet inte svarar för att öppna dokumentet (alla Microsoft Excel-versioner). Du kan ställa in ett nytt lösenord på Excel-filen efter det.

Här kommer den kompletta guiden för att återställa Excel-lösenordet.

Steg 1: Ladda ner och installera programvaran på din dator från den officiella webbplatsen för PassFab för Excel. Så snart du installerar och startar programmet, se till att klicka på "Lägg till"-knappen över PassFab-gränssnittet. Detta kommer att importera din Excel-fil när du väljer den genom gränssnittsfönstret.

import excel file

Steg 2: Nu måste du välja den mest lämpliga lösenordsattacktypen som nämns i avsnittet "Välj en lösenordsattacktyp". Fyll i detaljerna på fliken "Inställningar" mot det alternativ du har valt.

choose password attack type
  • Ordbok Attack – du måste välja detta när du har en lösenordsordbok att välja lösenordet från.
  • Brute-force attack (standardalternativ för återställning av lösenord för Excel-kalkylark) – det verifierar tecknen en efter en och hittar lösenordet.
  • Brute-force med Mask attack – den tillhandahåller lösenordet när du delvis kommer ihåg det genom att verifiera de anpassade symbolerna, tecknen och siffrorna.

Steg 3: Du måste trycka på "Start"-knappen strax efter att du har fyllt i inställningarna och alternativen. Det kommer att återställa lösenordet för din Excel-fil.

choose password attack type

Steg 4: Den här gången kommer ditt Excel-lösenord att visas i ett popup-fönster.

Slutsats

Från ovanstående artikel är det uppenbart att PassFab för Excel är ett proffs på att återställa och återställa lösenord för Excel. Det kan snabbt återställa Excel-lösenord om de tappas bort eller glöms bort. Dess flerkärniga GPU-acceleration hjälper till att knäcka lösenord för Excel 2016-filer utan att ta mycket tid. Det lättanvända intuitiva gränssnittet gör processen att ställa in lösenordet på Excel-filer till en tårta promenad. De traditionella metoderna är inte till mycket hjälp när du glömmer lösenordet. Men det här lösenordsknäckningsverktyget kan enkelt lösa problemet på nolltid.