Microsoft Excel är den mest använda programvaran för Excel-filer runt om i världen. Så det kommer alltid att finnas några filer eller data som du vill hålla säkra och oskadda. Ibland behöver du dela en säker Excel-fil men du vill inte att någon ska redigera den utan dig själv. Ett excel-kalkylblad kan innehålla viktiga data eller formler i nyckelcellerna som folk inte vill ska ändras av någon annan. Du kan också ifrågasätta hur säkert är ett Excel-lösenord? Egentligen beror det på vilken version av Microsoft Excel som du använder. Ju mer uppdaterad version du använder, desto mer säkerhet får du. Så den här artikeln ger dig en steg-för-steg-guide för att lära dig hur man säkrar Excel-fil .
- Del 1: Hur man säkrar Excel-arbetsbok
- Del 2: Hur man säkrar Excel-ark
- Del 3: Hur man säkrar Excel-celler
- Bonustips - Hur man sparar en skyddad Excel-fil som oskyddad
Del 1: Hur man säkrar Excel-arbetsbok
Att säkra en Excel-arbetsbok är enklare än någonsin. För olika versioner av Microsoft Excel kan alternativen vara något annorlunda, men huvudsaken är fortfarande densamma. Följ bara stegen nedan för att lära dig hur du säkrar Excel-arbetsboksfil.
För Excel 2010 och senare:
1. Öppna en ny tom Microsoft Excel-arbetsbok.
2. Gå till "Arkiv" från det övre vänstra hörnet av menyn, klicka på "Info" och klicka sedan på alternativet "Skydda arbetsbok" från alternativet "Behörigheter".
3. Du kommer att se en rullgardinsmeny som nedan och klicka nu på "Kryptera med lösenord".
4. Ange nu valfritt säkert lösenord som du kan komma ihåg när som helst och tryck på "OK"
5. Ange lösenordet igen och tryck sedan på "OK", din fil är nu skyddad.
6. Spara filen.
Varje gång någon försöker öppna Excel-arbetsboksfilen måste de ange lösenordet du har angett, annars öppnas inte filen.
För Excel 2003 och högre:
1. Öppna en ny tom Microsoft Excel-arbetsbok.
2. Gå till alternativet "Verktyg" från menyraden och välj sedan "Alternativ...".
3. Nu kommer du att se ett nytt fönster och du måste gå till alternativet "Säkerhet" bland de 13 alternativen som presenterades framför dig. Gå sedan till alternativet "Avancerat".
4. Från rullgardinsmenyn måste du välja "RC4, Microsoft Enhanced RSA and AES Cryptographic Provider". Se till att du markerar alternativet "Kryptera dokumentegenskaper" och välj sedan "OK" för att bekräfta.
5. Skriv nu in valfritt säkert lösenord och tryck på "OK".
6. Ange lösenordet igen och tryck på "OK".
7. Spara filen.
Del 2: Hur man säkrar Excel-ark
Att säkra Excel-ark är en helt annan sak än att säkra en Excel-arbetsbok. Följ dessa steg för att lära dig hur du säkrar Excel-kalkylark.
För Excel 2010 och senare:
1. Öppna en tom Excel-arbetsbok och gå till alternativet "Granska" och välj sedan alternativet "Skydda arbetsbok".
2. Skriv nu in valfritt lösenord i det lilla fönstret och tryck på "OK"
3. Skriv lösenordet igen och klicka på "OK"
4. Spara filen och du kommer att se att du inte kommer att kunna lägga till, redigera eller ta bort något ark från arbetsboken.
För Excel 2003:
1. Öppna en tom excel-arbetsbok och gå till alternativet "Verktyg" och välj sedan alternativet "Skydd". Välj nu "Skydda arbetsbok".
2. Skriv nu in valfritt lösenord i det lilla fönstret och tryck på "OK"
3. Skriv lösenordet igen och klicka på "OK"
4. Spara filen och du kommer att se att du inte kommer att kunna lägga till, redigera eller ta bort något ark från arbetsboken.
Del 3: Hur man säkrar Excel-celler
Om du vill säkra cellerna i din excel-fil så att ingen kan redigera några data från ett kalkylblad, bör du följa stegen nedan.
För Excel 2010 och senare:
1. Öppna en tom excel-arbetsbok och gå till alternativet "Granska" och välj sedan alternativet "Skydda ark".
2. Skriv in det lösenord du väljer och se till att både låsta och olåsta cellalternativ är bockmarkerade. Klicka nu på "OK".
3. Ange lösenordet igen och klicka på "OK"
4. Spara arket och sedan kommer ingen att kunna lägga till eller redigera några celler i det arket.
För Excel 2003:
1. Öppna en tom excel-arbetsbok och gå till alternativet "Verktyg", välj "Skydd" och klicka sedan på alternativet "Skydda ark".
2. Samma som tidigare skriv in lösenordet och skriv det sedan igen. Äntligen spara den.
Bonustips - Hur man sparar en skyddad Excel-fil som oskyddad
Många gånger glömmer vi lösenordet som vi använde för att skydda en Excel-arbetsboksfil. Detta är ett vanligt problem så det finns alltid en gemensam lösning för ett vanligt problem. I det här fallet kan du blint lita på PassFab för Excel . Det är den bästa programvaran för lösenordsknäckning som utvecklats av PassFab. Det kan enkelt återställa ditt förlorade lösenord för valfri Excel-fil på kort tid. Hur sparar man en skyddad Excel-fil som oskyddad? Här är affären:
1. Installera programmet Excel Password Recovery på din PC och starta det för att starta processen.
2. Lägg till Excel-filen och välj en dekrypteringsmetod som matchar din situation.
3. Klicka på "Start" och vänta tills programvaran dekrypterar lösenordet. Det kan ta lite tid beroende på ditt lösenord.
4. Du kommer att se ett popup-fönster och få ditt lösenord.
5. Öppna nu din excel-arbetsboksfil och använd lösenordet för att låsa upp den, gå till "Granska" (eller "Verktyg>Skydd" för Excel 2003) och välj "Avskydda arbetsbok" eller "Avskydda arbetsblad".
6. Spara filen som oskyddad.
Det kan finnas många skäl för dig att skydda din Excel-arbetsbok eller avskydda den. Vad du än vill göra så hjälper den här artikeln dig att förstå allt. Detta är den perfekta guiden för att förstå hur man enkelt säkrar Excel-fil. Om du glömmer lösenordet kan du enkelt knäcka det med hjälp av programvaran Excel Password Recovery från PassFab.