Om din chef har bett dig att generera ett säljresultat eller skapa ett budgetkalkylblad, är den enklaste och mest använda metoden via MS Excel. Även om du är student och låt oss säga att du behöver generera grafer, är Excel ett utmärkt verktyg för att göra det. Men om du är ny på att excel, kan du tycka att det är utmanande att använda några av dess praktiska funktioner. En sådan funktion är alternativet "sammanfoga celler". I den här artikeln kommer vi att berätta för dig hur man slår ihop celler i excel , hur man slår samman två kolumner eller två celler och sedan hur man tar bort dem i Windows, Mac, iPhone och Android. Så, låt oss börja.

Del 1: Hur man slår samman Excel-celler

Att slå ihop celler i excel är inget svårt jobb. Det är snabbt och ganska enkelt. Oavsett om du använder Windows eller MAC kommer vi att berätta för dig hur du slår ihop och tar bort celler i Excel. Här har vi sammanställt det bästa av alla metoder för att slå samman/kombinera och ta bort excel-celler på 4 olika enheter.

Avsnitt 1: Slå samman Excel-celler i Windows

Om du är Windows-användare och undrar hur man slår samman/kombinerar två celler eller två kolumner i Excel, kan du göra det med alternativet "Sammanfoga och centrera". Kontrollera stegen nedan för att se hur du slår ihop celler/kolumner i excel.

  • 01 På hemfliken kan du se en underflik "Alignment". Välj "Sammanfoga och centrera" i avsnittet Justering.

    merge and center cell in windows
  • 02 Dina celler kommer att slås samman och bli en enda cell. Data i celler kommer också att slås samman.
  • 03 Om du funderar på hur du ska ta bort eller dela de sammanslagna cellerna i Excel, markera cellen och klicka på "Sammanfoga och centrera" igen för att ångra sammanslagningen. Data kommer dock att överföras till den vänstra cellen, och resten av cellerna kommer att vara tomma.

Avsnitt 2: Kombinera celler i Excel på Mac

Precis som Windows är det väldigt enkelt och enkelt att slå samman celler i Mac. Kontrollera stegen nedan för att förstå hur man slår samman celler eller 2 kolumner i Mac.

  • 01 Välj först de celler du vill slå samman. Högerklicka sedan på en popup-meny visas. Välj "Formatera celler" från menyn.

    merge cells in mac
  • 02 I formatera celler, välj fliken Justering. Klicka sedan på "sammanfoga celler" och klicka på ok.

    select merge cells in mac

Avsnitt 3: Kombinera celler i Excel på iOS

Generellt sett är metoden för att kombinera/sammanfoga celler i Excel lite annorlunda i iOS. Se de enkla stegen nedan så vet du hur du kombinerar två celler eller två kolumner i Excel när du använder iOS.

  • 01 Först måste du dra markeringshandtaget för att markera de celler som du vill slå samman eller kombinera.
  • 02 Om du använder en iPad klickar du på "Sammanfoga" på startfliken.

    merge cells option in iphone
  • 03 Å andra sidan, om du vill slå samman celler på iPhone, klicka på ikonen "Redigera". Klicka sedan på Hem och välj "Sammanfoga och centrera".

    merge cells on iphone
  • 04 Om du vill ta bort sammanslagningen av cellerna i iOS kan du göra det genom att klicka på alternativet "Sammanfoga" eller "Sammanfoga och centrera" igen för att ångra inställningen.

Avsnitt 4: Slå samman Excel-celler på Android

Låt oss nu se hur man slår samman/kombinerar två celler eller två kolumner i Excel-appen på en Android-telefon. Kontrollera stegen nedan:

  • 01 Först måste du ladda ner och installera Excel-appen från Play Store. Öppna den sedan och välj de celler du vill slå samman.

    merge excel on android
  • 02 Dra markeringshanteraren till de celler eller kolumner som du vill slå samman.
  • 03 Sedan, i det nedre högra hörnet, ser du en pil. Klicka på den så visas fliken Hem.
  • 04 Välj "Sammanfoga och centrera" från menyn, så kommer dina celler att slås samman.

Del 2: [Extra tips] Hur man återställer Excel-lösenord

Så vi diskuterade hur man slår ihop celler i Excel om du har Windows, Mac, iPad, iPhone och Android. Nu använder vissa människor lösenord på excelark för att skydda sina data. Om du glömmer Excel-lösenordet har jag ett fantastiskt verktyg för dig, PassFab för Excel . Det används för att återställa glömda lösenord för Excel-filer. Det fungerar bra på arbetsböcker såväl som kalkylblad. Se stegen nedan för att använda PassFab för Excel för att återställa Excel-lösenord.

  • 01 Ladda ner och installera PassFab för Excel från dess officiella webbplats.
  • 02 Öppna PassFab för excel och välj funktionen "Återställ Excel Open Password" i huvudgränssnittet.

    recover excel password in passfab for excel
  • 03 Klicka sedan på "Vänligen importera Excel-fil" för att importera excel-kalkylblad för att återställa lösenordet.
  • 04 Här ser du 3 lägen för lösenordsåterställning. Se informationen nedan och välj den utifrån din situation.

    • i) Dictionary Attack: Det är standardalternativet. Om du känner till lösenorden för excel-filen men är osäker, lägg dem i txt-filen och importera till programvaran. Det kommer automatiskt att hitta rätt lösenord för dig.

      dictionary attack in passfab for excel
    • ii) Brute Force med Mask Attack: Du kan använda detta läge när du känner till ditt lösenords längd, tecken, etc.

      brute force with mask in passfab for excel
    • iii) Brute Force Attack: Du kan använda det när du inte har någon aning om ditt förlorade eller glömda excel-lösenord.

      brute force in passfab for excel
  • 05 Klicka sedan på "Återställ", så startar Excel-lösenordsåterställningen.

    click recover to recover excel password in passfab for excel
  • 06 Vänta ett tag så visas ditt lösenord på skärmen.

    password found in passfab for excel

Sammanfattning

När du använder excel, om du inte vet hur man kombinerar/slår samman två celler eller kolumner i Excel eller hur man tar bort sammanslagningen av dem, har vi din rygg. Här har vi delat hur du kombinerar celler i Excel när du använder Mac, Windows, iOS eller Android. Slutligen delade vi ett fantastiskt verktyg för lösenordsåterställning PassFab för Excel för att återställa ditt glömda lösenord för Excel-arbetsboken.

Del 3: Vanliga frågor om Excel Cells Merge

F1: Hur slår man ihop celler på Excel Mobile?

I excel-appen på din telefon, välj först de celler du vill slå samman. Klicka sedan på pilen i det nedre högra hörnet för att se startfliken. Klicka på sammanfoga och centrera för att slå samman cellerna.

F2: Hur sammanfogar och centrerar du celler i Excel?

Välj de celler du vill slå samman först. Gå sedan till fliken Hem. På underfliken Justering kommer du att se alternativet "Sammanfoga och centrera". Klicka på den för att kombinera cellerna.

F3: Varför kan jag inte slå samman celler i Excel?

Ans. För det första kan du inte slå samman cellerna om cellerna finns i en tabell. Slå först samman cellerna och skapa sedan tabellen. För det andra, om dina celler finns i ett skyddat ark, kan du inte formatera eller redigera det. Stäng av skyddet för att redigera eller formatera cellerna.